Vakantie verslag en Koert uitgezwaaid - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Julia Kempen - WaarBenJij.nu Vakantie verslag en Koert uitgezwaaid - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Julia Kempen - WaarBenJij.nu

Vakantie verslag en Koert uitgezwaaid

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

03 Augustus 2006 | IJsland, Reykjavik

Ik heb net Koert op het vliegveld achtergelaten. Dat was wel even moeilijk hoor. Ik had beloofd dat ik niet zou huilen, maar dat heb ik natuurlijk toch gedaan.

We hebben echt een super tijd gehad met z´n tweetjes. Heel verliefd gedaan natuurlijk... En ook heel veel gelachen om de bizarre dingen uit het dagelijks leven van een toerist. We hebben onwijs veel mooie natuurwonders gezien, gedaan en beleefd. En die ga ik nu met jou delen!

De vorige x waren we in Blönduós, waar het mistig was en achteraf bleek ook weer erg mooi. Het was een ruig landschap met veel vogels en zeehonden. Maar die hebben we niet opgezocht, want die hadden we in Jokullsarlon al gezien. Van Blönduós reden we naar Borgarnes en Reykholt. Dat is zeg maar in het westen van IJsland, dus het cirkeltje is bijna rond.

Tijdens onze rondreis heb ik Egilssaga gelezen. Dat één van de bekendste saga´s der IJslanders. En ik vind eigenlijk dat iedereen die moet lezen. (Ja, jij ook!) Het gaat over opa(Skallagrim), vader(Egil) en zonen Viking. Ze verhuizen van Noorwegen naar IJsland, omdat ze de koning klieren en daarom worden uitgezet. Het zijn geen lievertjes, maar ze zijn wel stoer en beleven veel avonturen. De middelste is eigenlijk degene waar het verhaal om gaat: Egil. Zijn vader Skallagrim was een van de eerste inwoners van IJsland. En hij bouwde zijn huis in Borg, waar nu het stadje Borgarnes omheen gebouwd is. Daar zijn de IJslanders natuurlijk behoorlijk fier op. In het stadje is een uitgebreid museum over de saga en de settlement van IJsland.

Vlakbij Borgarnes ligt het plaatsje Reykholt. Daar woonde lang geleden IJslands´ belangrijke historicus, schrijver (en volgens mij ongelooflijke eikel) Snorri Sturluson. Hij is degene die Egilssaga heeft geschreven. En ook een aantal andere belangrijke documenten, waaronder de Edda. (Das zeg maar de eerste beschrijving van de Noorse goden uit Valhalla). In Reykholt staat een museum met daarin belangrijke geschiedenis over Snorri, Egil en IJsland.

In Borgarnes en Reykholt hebben we dus veel cultuur gesnoven en geschiedenis geleert. Erg interessant allemaal!

Van Borganes zijn we doorgereden naar Reykjavik. Daar hebben we lekker gegeten, maar we wilden daar niet op de camping, want die leek ons niet leuk. Toen zijn we naar Þingvellir gereden. We hebben eerst het hele meer van alle kanten bekeken en toen hebben we een mooi plekje uitgezocht op de camping.

De volgende dag hebben we þingvellir verkent. Het was super lekker stralent zonnig weer, dus daar hebben we lekker van genoten! Later zijn we nog even naar Reykjavik gereden om te eten en daar heb ik een heel lief kadootje van Koert gekregen. Toen zijn we weer teruggesjeest naar de camping om nog even lekker in het zonnetje te liggen.

De volgende ochtend hebben we de tent voor de laatste keer ingepakt en zijn we naar Geysir gereden. Nadat we alle rotzooi uitgezocht hadden zijn we naar Eierbakkie (ofzoiets) gereden om lekker uitgebreid sjiek en in stijl een afscheidsdiner te eten. En uitgebreid, sjiek en in stijl was het zeker! We hebben heerlijke kreeft op (Ja, ik ook!) en het was gezellig.

De laatste nacht saampjes duurde maar kort, want om 3:15 ging de wekker. Toen heb ik Koert naar Keflavik gebracht en ik kreeg zojuist een smsje dat hij weer veilig op Nederlandse bodem staan.

Op dit moment kan ik niet wachten om ook weer lekker naar Nederland te komen. Maar ik begrijp dat jullie (eindelijk) regen hebben en hier schijnt de zon, dus ik blijf nog heel even hier.

De foto´s zijn inmiddels bijgewerkt! Onder dit bericht vind je er een aantal. Er staan er ook een hoop onder de 2 vorige berichten én ze staan nu in chronologische volgorde. ;)

  • 03 Augustus 2006 - 15:53

    Inge:

    Lieve Juul,

    Ik heb genoten van je laatste berichten! Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad... en kan me voorstellen dat afscheid nemen lastig is. Ik ben bezig met mijn laatste dagen in Ghana: als ik thuis ben volgt een uitgebreidt virtueel theekransje ok? Hou je goed, kus

    Inge

  • 04 Augustus 2006 - 15:10

    Erik:

    Ben net terug van drie weken Thailand. Ga je nu weer volgen. Veel plezier.

  • 04 Augustus 2006 - 17:04

    Sam:

    He Juul,

    Aaahh wat lief allemaal jullie saampjes!!!Jullie hebben het geweldig gehad zo te zien, gek voor je om daar nog even te blijven zonder je koerdie!maar geniet er nog maar evne van. Kga 20 augustus naar Spanje, kben reuze nerveuzig maar er wel klaar voor!!Gek je volgend jaar pas weer te zien. veel avonturen nog!!

  • 05 Augustus 2006 - 18:52

    Moniek:

    Hey julia

    Wat k#t dat je Koert uit hebt moeten zwaaien. Lijkt me nu wel even moeilijk voor je. Moet je nu weer aan het werk? Zo te zien heb je echt een super vakantie met je tortelduifje en duifje gehad! Veel dingen gezien en vooral van elkaar genieten. Ik vind je een kanjer! Hou je haaks! Dikke kus Moniek.

  • 07 Augustus 2006 - 09:28

    Koert:

    helaas helaas ook aan al het goede komt (tijdelijk) een eind. Ik ben na een fantastische vakantie weer terug in Nederland. Ik heb ontzettend veel genoten voornamelijk van julia natuurlijk. Erg romantisch en gaaf om elkaar weer te zien na bijna twee maanden. En het decor voor onze romance kon eenvoudigweg niet beter. Wat een mooi land en wat een ruimte. Ook de mensen zijn erg vriendelijk en ontspannen in tegenstelling tot de mensen in nederland waar iedereen met een frons vecht om iedere centimeter ruimte. IK heb in mijn leven nog nooit zoveel mooie dingen en natuurwonders gezien in twee weken. Erg ontspannend en relativerend om twee weken in Ijsland te zijn. Te beseffen dat je gewoon maar een klein levend organisme bent binnen een onnoemelijk groot organisme. En dat gewoon maar leven en genieten nou juist gewoon de bedoeling is.
    Grappig om te merken dat ook de Ijslanders niet zo door het christendom beinvloed zijn als de rest van europa en bijvoorbeeld met veel minder schaamte en schuldgevoel met seks omgaan.En in het algemeen veel minder last te hebben van schuldgevoel mbt tot wat dan ook.
    Toch een belangrijke les meegenomen vanuit Ijsland. Genieten en niet te streng zijn voor jezelf.
    ps Leuk dat iedereen de site zo in de gaten blijft houden en reacties plaatst. Vindt Julia ook erg leuk; helaas lukt het haar niet om op alle reacties te reageren dat zou onnoemelijk veel tijd in beslag nemen. Maar lezen en er van genieten doet ze wel!!!

  • 08 Augustus 2006 - 20:49

    Judith:

    Lieve Juul wat is het toch elke keer leuk al fie berichtjes te lezen en vooral ook om die foto's te zien! Ik ben zaterdag met koerdie naar den bosch geweest en hij heeft het ALLEEN maar over jou gehad en hoe mooi IJsland is en over hoe fijn het was om jou weer te zien, ik geloof niet dat ik hem ooit zo enthousiast heb gezien, heel leuk! Ik denk aan je hoor, kan me voorstellen dat je bijna mee naar nederland was gegaan! Kus j

  • 09 Augustus 2006 - 08:11

    Hajo:

    Hoi Julia,

    Ja, het is echt waar, ook ik lees je reisverslagen en bekijk je foto's. Leuke verhalen en 'mistige'foto's die passen bij IJsland. Het is wel erg basic daar op dat eiland! Maar goed, je heb er geen last van hooikoorts of een hittegolf. Goed nieuws voor jou. In Nederland is de hitte weer voorbij en is het weer vertrouwd bewolkt en regenachtig. Net IJsland!! Dus je kunt binnenkort met een gerust hart weer naar Nederland komen. Alleen de rust en het ruige landschap van IJsland zal je hier niet aantreffen.

    Geniet ervan, zolang het kan.


  • 09 Augustus 2006 - 12:17

    Corrie:

    wat een mooie foto's
    . Je kunt wel zien dat jullie blij waren elkaar te zien en wat een mooie schoondochter en een mooie zoon hebben wij toch. Julia, fijn dat je nog even belde op mijn verjaardag. Liefs van mij en Chrétien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 September 2006

Ik ben weer thuis!

11 September 2006

Lost in Iceland?!

08 September 2006

Zeikweer in Reykjavik

06 September 2006

De laatste dagen...

31 Augustus 2006

Joehoe, 5 minuten internet
Julia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 55776

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: