Brrr... koud in het noorden - Reisverslag uit Blönduós, IJsland van Julia Kempen - WaarBenJij.nu Brrr... koud in het noorden - Reisverslag uit Blönduós, IJsland van Julia Kempen - WaarBenJij.nu

Brrr... koud in het noorden

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

30 Juli 2006 | IJsland, Blönduós

En we zijn in het Noorden van IJsland! Na een barre tocht door weer, mist en wind en heel veel mooi weer zijn we nu in Blönduós. Helemaal in het Noorden van IJsland. Het is hier vast heel mooi, maar we kunnen het niet zien, want het is te mistig. Maar het is hier wel heel gezellig, met zijn tweetjes. Want misschien zijn er wel andere mensen, maar die zien we niet, want het is te mistig.

We hebben er al een hele reis opzitten. Want nadat we zijn vertrokken vanuit Selfoss zijn we in een ruk naar Vik gereden. Helemaal in het zuiden. Met mooie zwarte stranden, veel watervallen, ruige natuur en vogels. Nu zijn we er al een beetje aan gewend, maar de natuur onderweg is echt onvoorstelbaar mooi. We stoppen ondertussen niet meer voor een metershoge waterval, want dat is hier meer regel dan uitzondering.

Vanuit Vik zijn we doorgesjeest naar Höfn (zeg HUP!). Ondertussen hebben we een gletsjer beklommen, waar Koert een gaatje in heeft geplast. En we hebben drijvende ijsbergen en zeehondjes gezien in Joküllsarlon. Daar hebben we ook een stukje 1000 jaar oud ijs gegeten en heel veel foto´s gemaakt. Toen hebben we gekampeerd in Stafafell, waar het christendom zo´n beetje begonnen is dankzij een vechtlustige Christen. En de campingbaas erg verast was dat we eerst betaalden en toen pas weggingen.

Toen zijn we naar Egistaðir gereden. Dat was een heeeeeele lange weg, die ongeveer net zo goed was als de uitweg van oma, toen Theo hem nog niet gemaakt had. En dan ongeveer 100km, door de bergen. Dus mijn autootje (die nu het duifje heet) werd flink op de proef gesteld. Eenmaal in Egilstaðir aangekomen bleek dat een saai industriestadje te zijn, dus zijn we doorgereden naar Borgarfjordur. Daar hebben we gekampeerd naast de residentie van de elfenkoningin van IJsland: Álfaborg. ´s Avonds hebben we Rockstar Supernova gekeken met de moeder van IJslands enige deelnemer Magni. Al die IJslanders klappen, en wij dus ook, dat was erg leuk.
Borgarfjordur was erg leuk en autenthiek en mini smá (klein dus). En ik was een beetje ziek, dus hebben we daar nog een extra dagje rustig aan gedaan en van de omgeving genoten en naar saga´s en elfenverhalen geluisterd en gebbqt.

Toen zijn we over de mega hobbelbobbelweg teruggereden en doorgetuft naar Myvatn. Het grootste deel van die weg was ook onverhard en liep door een soort landschap dat nog het meest weg heeft van de maan. Later lazen we in de Rough guide dat astronouten daar oefenen voordat ze de ruimte in gaan. Wij denken dat ze vooral salto´s doen, maar misschien ook wel eens een handstand.
Toen vonden we het ook leuk om de grootse waterval van IJsland te bekijken: Dettifoss. Dus toen zijn we over de uberslechtste weg ooit daarheen gereden. We deden iets meer dan een uur over 28 kilometer en dat vonden wij nog best snel. De waterval was heel groot en mooi en er was veel water, maar ik vond Gullfoss eigenlijk mooier.
s´avonds kwamen we totaal geshaked aan in Myvatn, dat bekend stond om zijn muggen, eenden en toeristen. Die waren er allemaal en ze waren heel blij dat wij daar ook waren. We hebben gerelaxed in een natuurlijke hottub, die zo naar ei rook dat het bijna lekker was. Het was daar heel mooi, met een megauitzicht op vulkanen en maanlandschap en warmwatermeertjes.

Myvatn is heel populair en heel mooi, want in de omgeving zijn veel natuurwonders te zien, maar daar hebben wij eigenlijk niet zo veel van gezien, want we wilden gaan whalewatchen in Husavik. Dus misschien moet ik nog maar een keertje terug voordat ik naar huis ga...
Maar goed, toen gingen we dus naar Husavik. Dat plaatsje ligt 50km van de poolcirkel, maar door een warme golfstroom merk je daar helemaal niks van. We zijn naar het Walvismuseum geweest, waar ze o.a. skeletten van die diertjes hadden. Die zijn echt onvoorstelbaar groot! Er hing een gezellig sfeertje in het stadje, want er was een festivalletje en de zon scheen lekker.
Toen gingen we de boot op voor een 3 uur durend tochtje in de fjorden van Noord IJsland. Echt onbeschrijvelijk mooi en zelfs de foto´s kunnen dat niet vastleggen. We hebben de kleinste walvissoort gezien, een moeder met haar kalfje. Dat was erg verweg, dus geen foto. Toen kwamen er meer dan 75(!) dolfijnen om de boot heen zwemmen en springen. Dat was wel echt heel bijzonder. En toen zagen we nog een bultrugwalvis. Hij was nog niet eens volwassen, maar zo groot en mooi! Onvoorstelbaar dat het dan ook echt leeft.

Na de boottocht zijn we naar Akureyre gereden. De ´hoofdstad´ van het noorden. De natuur is echt geweldig, maar soms is het ook wel fijn om gebouwen en mensen te zien. Het was een leuk stadje en we hebben er erg lekker gegeten. Toch zijn we daar niet lang gebleven, want de camping leek ons niet zo gezellig en de volgende dag was het zondag en dan zou daar toch niks te doen zijn. Gisteravond zijn we aangekomen in Blönduós, nadat we een enorme mistwolk inreden, waar we na ong. anderhalf uur pas uitkwamen! Dat was wel heel bizar en mooi. Vandaag gaan we hier een beetje omgeving verkennen nu de mist iets is opgeklaard en daarna gaan we via het westen weer langzaam richting Geysir.

Het is echt niet te beschrijven hoeveel bizarre natuurwonders je hier onderweg tegenkomt. Het is zo mooi en elke 5 kilometer veranderd het landschap. Soms lijkt het net een sprookje. Koert en ik hebben het ook erg gezellig saampjes. Dat zie je wel op de foto´s ;)

Tot snel!

P.S. Dit zijn nog lang niet alle foto´s en er staat ook nog geen onderschrift bij, want daar heb ik nog geen tijd voor. Maar dat volgt zsm!

• 30 Juli 2006 - 17:05

JannekeZ:

Hee Koert & Juul, ik was al van plan terug te komen, maar nu weet ik het zeker! Mn smsjes komen weer eens niet door, dus: nog SUPER bedankt en nog veel plezier samen (en daarna alleen natuurlijk...)
    Xox Janneke

• 01 Augustus 2006 - 14:35

Anneke:

hoi Julia,
    Vlak voor onze vakantie, en vandaag dus weer, je reisverhalen gelezen en de foto's bekeken. Schitterend. Ik begrijp dat je nu je vakantie viert, samen met Koert. Wij wensen jullie veel plezier, geniet van de ruige, mooie natuur en deze weken dus ook van elkaar. Tot een volgende keer. Groetjes van Anneke en ook van Jos.

• 02 Augustus 2006 - 00:06

Moniek:

Hey luitjes. lachen om te lezen van de mist overal. Lijkt me echt bizar om zolang te reizen zonder wat te zien, anders dan mist. Leuk hoe je het beschrijft. Zo krijg je er wel een beeld van wat jullie allemaal zien en meemaken. Lijkt me echt bijzonder allemaal. De foto's kijk ik een andere keer. Heb nu namelijk slaapdienst en moet ook echt gaan slapen maar kon het niet laten de avonturen te lezen. Veel plezier nog! Kus Moniek

• 02 Augustus 2006 - 21:46

Lina:

Hee Julia en Koert!
    echt mooi zeg, die foto's! Het ziet er bijna uit alsof het niet echt kan zijn! Ik ben afgelopen anderhalve week met Marc op vakantie geweest, de camper was helaas niet klaar, dus op camping in nederland gezeten, maar met dit weer (nouja, nu regent het inmiddels) was dat ook heel relaxt! Was mijn smsje eigenlijk aangekomen? Weet je al hoelang je nog blijft, Julia? En tot wanneer blijft Koert? Als je op tijd terug bent en zin hebt ben je natuurlijk uitgenodigd voor mijn verjaardag, de 10e!
    Veel plezier nog samen!
    x Lina